Onze doelstelling

Primair doel in Capelle a/d IJssel is door middel van ambulant jongerenwerk het terugdringen van jeugdoverlast. In dit project werken we zowel preventief als repressief aan deze problematiek. Sinds februari 2017 voert JOZ de opdracht Stedelijk Team Jongerenwerk (STJ) uit in Capelle aan den IJssel. Er is sprake van een unieke samenwerking, omdat wij worden ingezet vanuit Handhaving Capelle.

Onze aanpak

Wij hebben oog voor het verhaal van de jeugd. Vanuit een pedagogische invalshoek wordt er gekeken naar de achtergrond of oorzaak van het overlastgevende gedrag. De jongerenwerkers hebben tegelijkertijd ook aandacht voor de algemene ontwikkeling van de jongeren. Wij geloven dat ze kansen moeten krijgen en deze kunnen benutten om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Daarom spreken we jongeren niet alleen aan op hun gedrag, maar zetten we ook in op gedragsverandering.

Om overlastgevend gedrag te voorkomen pakken jongerenwerkers enkelvoudige hulpvragen op met betrekking tot bijvoorbeeld school of werk. Zij kunnen huisbezoeken afleggen en jongeren doorverwijzen naar het wijkteam of andere welzijnsorganisaties.

Onze uitvoering en inzet

Onze ambulant jongerenwerkers zoeken, in het verlengde van Handhaving, jongeren op straat actief op. Tevens zorgen zij voor een betere communicatie tussen de jongeren en de handhavers. Zij proberen de kloof tussen beide partijen te verkleinen en wederzijds onbegrip weg te nemen.

Onze locaties

De inzet van de ambulant jongerenwerker is niet gekoppeld aan een specifiek gebied in Capelle a/d IJssel, maar is flexibel en afhankelijk van de overlast. Aan de hand van overlastmeldingen en  -locaties wordt wekelijks bepaald waar de inzet van de ambulant jongerenwerk zal zijn Dit gebeurt in overleg met de handhaving, die de inzet van de ambulant jongerenwerkers coördineert.

Onze professionals

De Ambulant Jongerenwerkers zijn nieuwe jeugdprofessionals met een integrale manier van denken en werken. Zij zijn booksmart en streetwise. Het zijn resultaatgerichte professionals met een nieuwsgierige en kritische houding. Ze leren van hun eigen ervaringen en van anderen binnen en buiten hun directe beroepspraktijk.

Het team is multidisciplinair en bestaat uit professionals met uiteenlopende opleidingsachtergronden, met minimaal een HBO niveau. Er bestaat een strenge selectieprocedure, waarbij kandidaten een uitgebreid assessment doorlopen van een onafhankelijk bureau.

Heeft u vragen?

De operationeel leidinggevende in Capelle a/d IJssel is Jurre Bardoel . Hij gaat graag met u in gesprek. Vul uw gegevens in en laat weten wat uw vraag/opmerking is, dan neemt  Jurre contact met u op.